Verduurzaming honkbalstadion Haarlem
Jim van Exter, projectleider beheer en onderhoud bij SRO, nodigde ons uit voor een projectbezoek bij het honkbalstadion van Haarlem waar hij bijdraagt aan de verduurzaming van het stadion.
Goede match
Begin dit jaar kwam businessmanager Shaquille in contact met Jim, die op zoek was naar een nieuwe installatietechnische uitdaging. Jim had al aardig wat jaren ervaring opgedaan binnen de installatietechniek (zowel E als W), waardoor er een grote voorliefde is ontstaan voor alles wat met techniek te maken heeft. Naast gebouwgebonden installatietechniek heeft Jim ook ervaring met industriële installaties. Toen Jim vertelde dat hij van een grote uitdaging houdt en dat het voor hem van belang is dat hij met verschillende soorten (het liefst complexe) installaties te maken krijgt, dacht Shaquille meteen aan de rol van projectleider beheer en onderhoud bij SRO. Dit bleek een goede match te zijn!
Binnen SRO houdt Jim zich bezig met verschillende werktuigbouwkundige en elektrotechnische projecten. Deze projecten zijn erg uiteenlopend: van monumentale panden tot sportlocaties en parkeergarages. Momenteel heeft Jim zo’n 75 tot 100 projecten onder zich, wat een combinatie van klein en groot onderhoud is. In deze projecten houdt hij zich vooral bezig met de inkoop van LED verlichting en de installatieveiligheid van het gemeentelijk vastgoed. In zijn rol is hij veel in contact met diverse stakeholders. Zo stuurt Jim iedere vrijdag een update van de onderaannemers naar de betrokken assetmanagers, om iedereen zo goed mogelijk op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen rondom het betreffende project. Ook heeft hij veel te maken met huurders. Voor Jim is het de uitdaging om zowel de gemeente als de huurders tevreden te houden.
Ruim 350 panden in beheer
Jim vertelt ons meer over SRO als organisatie. ‘SRO beheert, onderhoudt én exploiteert gemeentelijk vastgoed: van zwembaden en sporthallen tot multifunctionele accommodaties en monumenten. Daarnaast zorgen zij voor de uitvoering van het sportbeleid met onder meer de innovatieve inzet van eigen buurtsportcoaches. In totaal hebben ze ruim 350 panden in beheer. SRO heeft een maatschappelijke missie en fungeren als een sparringpartner van gemeentes op het gebied van vastgoed, bewegen en leisure, waarin de belangrijkste doelgroep de eindgebruikers van de panden zijn.’
‘Vanaf 1 januari 2022 verzorgt SRO al het beheer en onderhoud aan de panden van de gemeentelijke huisvesting in Haarlem. Hieronder vallen o.a. het gemeentehuis en verschillende utiliteitsgebouwen. De uitdaging in mijn functie zit hem in het type klant dat ik bedien. Samen met ons team is het onze taak om te zorgen dat deze klant te allen tijde in een pand zit waarin alles naar behoren functioneert en er goed uit ziet. Het onderhoud aan de panden is in de meeste gevallen voor 50% installatietechnisch en 50% bouwkundig. Het is mijn verantwoordelijkheid om dit in goede banen te leiden.’
‘In mijn functie ben ik verantwoordelijk voor het dagelijks- en meerjarenonderhoud van deze gebouwen en de projecten die daaruit voortvloeien. Het is een erg dynamische rol, aangezien ik in de meeste gevallen de leiding heb over meerdere projecten op hetzelfde moment. Als één van de vier projectleiders binnen de organisatie bestaan mijn dagelijkse werkzaamheden uit o.a. het opmaken van offertes en begrotingen, het verzorgen van de planning voor het personeel in de uitvoering en het dragen van de financiële verantwoordelijkheid over deze projecten.’
Verduurzaming honkbalstadion Haarlem
Een van de projecten waar Jim aan bijdraagt is de verduurzaming van het honkbalstadion van Haarlem. Vanuit de regering is bepaald dat alle overheidsgebouwen eind 2023 minimaal energielabel C hebben moeten. Een grote uitdaging waar Jim zijn steentje graag aan bijdraagt. Zo is hij bij het honkbalstadion verantwoordelijk om alle verlichting te vervangen zodat het energielabel verlaagt kan worden naar minimaal label C. Het gaat hierbij om de verlichting in o.a. de kleedkamers en de gangen. Over een paar jaar is de verlichting aan de buitenkant van het stadion aan de beurt. Voor dit project beschikt hij over een budget van zo’n €32.000 euro.
Jim neemt ons mee in hoe zijn gemiddelde werkdag eruitziet. ‘Rond 8.00 doe ik mijn laptop open en start ik met het goedkeuren van facturen, checkt ik of alle facturen binnen zijn en of alles klopt. Hieruit haal ik mijn vragen ter verduidelijking naar de stakeholders. Na het uitzoeken van de facturen verstuur ik wat mails en doe ik wat belletjes. Daarnaast bespreek ik met de monteurs de betreffende projecten. Rond 10.00 ben ik hier vaak klaar mee. Door de dag heen krijg ik van vastgoedbeheerders diverse vragen binnen, die ik zo snel mogelijk probeer te beantwoorden. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de planning van de projecten, waar ik gedurende de dag veel mee bezig ben.’
‘Tijdens mijn werkdag lees ik ook diverse rapporten die ik toegestuurd krijg van de betrokken stakeholders. Ik bekijk hierin de bijbehorende prijzen en ga hiermee naar de vastgoedbeheerders. Vervolgens krijg ik te horen of zij akkoord zijn zodat we van start kunnen gaan. Bovendien schakel ik veel met Heijmans, één van de vele stakeholders, voor o.a. de kwaliteitsbewaking. Waar nodig stuur ik bij. Daarnaast pak ik de ‘paniek-issues’ binnen service en onderhoud op. Het is dus een functie met veel verantwoordelijkheid, waar ik veel plezier en voldoening uit haal!’
Aanwinst voor de organisatie
De collega’s van Jim zijn erg blij met zijn komst. ‘Jim heeft snel processen onder de knie en heeft het talent om goed het overzicht te behouden. Hij neemt graag de leiding, is erg gedreven en zal het teambelang nooit uit het oog verliezen. Hij houdt makkelijk verschillende ballen hoog en kan snel schakelen, is goed in het onderhouden van klantrelaties en denkt in oplossingen. Zijn ervaring binnen de installatietechniek en vastgoedbeheer komt in deze functie ook goed van pas. Een aanwinst voor de organisatie!’
Het enthousiasme is gelukkig wederzijds. Jim: ‘Ik zit hier erg goed op mijn plek. Je krijgt in deze functie veel vrijheid en verantwoordelijkheid, waar ik erg over te spreken ben. Op kantoor heerst er een ontspannen sfeer en wordt er veel lol gemaakt met elkaar. Ik start dan ook iedere werkdag met veel plezier!’
Wil jij ook aan toonaangevende projecten werken bij onze opdrachtgevers? Neem contact met ons op.
Wat kunnen we voor jou doen?
Op zoek naar een specialist die het verschil kan maken? Laat hier je e-mail of telefoonnummer achter.
Volgend project