• Projecten
  • Renovatie station Amsterdam Sloterdijk

Renovatie station Amsterdam Sloterdijk

Vanaf januari 2022 is het renovatieproject op station Amsterdam Sloterdijk van start gegaan. Het station was duidelijk toe aan een goede opknapbeurt. Aan ProRail (opdrachtgever), SPIE en Strukton Rail de taak om dit project succesvol uit te voeren. Christian Sturk werkt met plezier aan dit project vanuit zijn functie als werkvoorbereider bouw bij SPIE. Na een succesvolle periode van detachering via ELLBRU is Christian bij SPIE in dienst getreden. Hij nodigde ons uit om dit renovatieproject te bezoeken.

Renovatie station Amsterdam Sloterdijk

Uitvoering bouwkundige werkzaamheden

SPIE heeft de opdracht gekregen van Strukton Rail voor het uitvoeren van de bouwkundige werkzaamheden, die onderdeel zijn van het project PHS Sloterdijk. 

Bij aankomst op het station start Christian meteen met de rondleiding en vertelt hij uitgebreid over de diverse renovaties die zijn doorgevoerd op het station. Zo valt de nieuwe vloer- en wandbetegeling van het perron meteen op. Daarnaast is het perron verlengd met ca. 25 meter, zijn de plafonds vernieuwd en hebben de ondersteunende palen van het station nieuw tegelwerk gekregen. Tevens is de loopbrug opnieuw geconserveerd om het roesten tegen te gaan. Hierbij is de staalconstructie vernieuwd en is er een nieuwe antisliplaag aangebracht. De betrokken partijen zijn begonnen met buitendienst activiteiten, en zijn later overgegaan op de binnendienst activiteiten.

Uitdagingen tijdens de renovatie

Bij het uitvoeren van het renovatieproject zijn er ook regelmatig uitdagingen geweest. Zo is het planning technisch een uitdaging om op en om het spoor te werken. Je wil namelijk de stroom aan reizigers niet in de weg lopen, maar ook bijvoorbeeld geen vuil achterlaten. Ook gaat er veel tijd overheen voordat alle renovaties zijn doorgevoerd. Zo bestaat het station uit tien perronsporen en duurt het tegelwerk gemiddeld 6 weken per perron. Reken maar uit, daar gaat dus een lange tijd overheen.

Het team van SPIE wat aan dit project werkt bestaat uit een uitvoerder, projectleider, werkvoorbereider, 2 timmerlieden en 4-5 onderaannemers. Uiteindelijk gaat het renovatieproject in december 2022 opgeleverd worden. De partijen zijn tot nu toe blij met het mooie resultaat en de prettige samenwerkingen. Na deze renovatie kan het station weer ruim 10 tot 15 jaar mee.

Werkvoorbereider bouw bij SPIE

Van bouwkundig tekenen tot het inkopen van materialen bij leveranciers. De functie van Christian als werkvoorbereider bouw is zeer divers en dus geen één werkdag is hetzelfde. Sinds mei 2021 is hij werkzaam in deze functie: ‘Ik ga iedere dag met veel plezier naar mijn werk, wat o.a. komt door de kansen die ik bij SPIE krijg. Zo heb ik recent het uitvoeren van calculaties aan mijn takenpakket toegevoegd. Ook heb ik in mijn eerste werkweek meteen meegedaan met de Strukton Innovatie Challenge, waarbij ik zelfs bij de beste vijf ideeën zat. Het is mooi om te zien dat dit bedrijf veel aandacht besteed aan innoveren, en dus ook echt luistert naar de vernieuwde ideeën van werknemers. Daarnaast krijg ik er veel energie van om aan toonaangevende projecten als de Amstel-tunnel te werken. De helft van de week ben ik op projectlocaties te vinden, wat mij erg aanspreekt aan de rol. Het is namelijk van groot belang dat je ziet wat er op de bouwplaats afspeelt. Ik ben ELLBRU dan ook erg dankbaar dat zij mij aan deze uitdaging hebben geholpen!’

Wil jij ook aan toonaangevende projecten werken bij onze opdrachtgevers? Neem contact met ons op.

Renovatie Station Amsterdam Sloterdijk1
Renovatie Station Amsterdam Sloterdijk1
Renovatie Station Amsterdam Sloterdijk1
Renovatie Station Amsterdam Sloterdijk1
Renovatie Station Amsterdam Sloterdijk1
Renovatie Station Amsterdam Sloterdijk1
Renovatie Station Amsterdam Sloterdijk1

Wat kunnen we voor jou doen?

Op zoek naar een specialist die het verschil kan maken? Laat hier je e-mail of telefoonnummer achter.

Volgend project

Nieuwbouwproject Nieuw-Vennep
Alle projecten