Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen

Ervaring
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen

Jan de Voogd is al 38 jaar werkzaam als uitvoerder bij Heijmans infra. Sinds 2014 werkt hij aan het beheer- en onderhoudsproject van het sluizencomplex Terneuzen. Als uitvoerder geeft hij leiding aan de civiele afdeling van het project met een uitvoeringsteam wat o.a. bestaat uit 4 vaste servicemedewerkers. Hierbij ondersteunt hij ook de calculatie, omgevingsmanager en werkvoorbereider. Heijmans werkt met Istimewa in de combinatie met Scaldis in opdracht van Rijkswaterstaat. Hierbij worden regelmatig diverse gespecialiseerde onderaannemers ingezet om deze 5 jaar lang durende onderhoudsklus te klaren.

Indrukwekkende rondleiding

Jan nodigde ons uit voor een rondleiding op dit indrukwekkende beheer- en onderhoudsproject. Tijdens deze rondleiding liet Jan ons o.a. zien hoe de sluizen werken (zowel boven als onder water) en hoe de schepen vanaf het bediengebouw gepositioneerd worden in de sluizen. Na de lunch zijn we rondgevaren met een onderhoudsboot die ons alle onderhoudswerkzaamheden in het gebied rondom de sluizen liet zien. Een hele interessante en indrukwekkende rondleiding waar we met veel plezier op terugkijken! Benieuwd wat Jan ons te vertellen had tijdens deze rondleiding? We nemen je mee in de belangrijkste projectdetails:

Onderhoudscontract

Het sluizencomplex is gelegen in het kanaal Gent - Terneuzen, en vormt de toegang van de Westerschelde tot het kanaal Gent-Terneuzen. De Westerschelde is één van de drukst vaarroutes ter wereld. Diverse havens in Zeeland blijven bereikbaar door het beheer en onderhoud dat Combinatie Scaldis pleegt. Het is zowel een kruispunt van weg- en waterwegen als van zoet en zout water. In het hele gebied wordt zorgvuldig gecontroleerd op de zoutwaterindringing in het kanaal Gent – Terneuzen. Dit is van groot belang voor het achterland met bedrijven die zoet water gebruiken. 

Combinatie Scaldis pleegt het onderhoud op zowel civiel, werktuigbouwkundig en elektrisch gebied aan het sluizencomplex in Terneuzen. Onder dit onderhoudscontract valt ook het kanaal van Terneuzen tot aan de grens met Belgie met twee draaibruggen bij Sluiskil en Sas van Gent. Daarnaast onderhoudt Combinatie Scaldis ook de oevers en het water van de Westerschelde, het groen rondom de sluizen tot aan de grens met België en het oorlogsmonument in Terneuzen.

Uitvoering onderhoud

Onderhoud bestaat bij Combinatie Scaldis uit het uitvoeren van planbare orders (PO) en correctieve orders (CO). De CO’s komen via een schouw op een door Rijkswaterstaat inzichtelijke site te staan. Het is aan Combinatie Scaldis de taak om ook voorkomende calamiteiten op te lossen, schaderamingen op te stellen en werkzaamheden met derden te coördineren. Tevens is Combinatie Scaldis verantwoordelijk voor dijkbewaking, gladheidsbestrijding en allerlei soorten werkzaamheden op civiel gebied. Het onderhoudsproject is voor de tweede keer voor vijf jaar aangenomen. Voor het reguliere onderhoud is een minimale bezetting van 20 man elke dag aan het werk. Tot het onderhoudsproject behoren ook voorgeschreven activiteiten (groot onderhoud). Hierbij worden o.a. de 5 roldeuren van de Westsluis opnieuw geconserveerd, die elk 1000 ton wegen. Deze deuren worden opeenvolgend achter elkaar in een dok drooggezet om zodoende behandeld te worden.

Sluizencomplex 

Tijdens de rondleiding hebben we o.a. gekeken naar de werking van de grootste sluis die Combinatie Scaldis onderhoud in Terneuzen, namelijk de Westsluis. Het sluizencomplex Terneuzen is opgebouwd uit de Westsluis (grote zeevaart), de Oostsluis (binnenvaart sluis) en de in aanbouw zijnde Nieuwe Sluis. De Westsluis heeft in totaal vijf roldeuren en de Oostsluis heeft twaalf puntdeuren.

Nieuwe Sluis

Ook is de voortgang van de bouw van de Nieuwe Sluis bekeken tijdens de rondleiding. Dit wordt één van de grootste sluizen ter wereld, vergelijkbaar met de grote sluis die in IJmuiden is gebouwd. De Nieuwe Sluis wordt bijna een halve kilometer lang, en ligt tussen de Oost- en de Westsluis in. De realisatie van de Nieuwe Sluis zal volgens de huidige planning in 2023 gereed zijn, waarmee de 112 jaar oude Middensluis per oktober 2021 is komen te vervallen. De sloop hiervan is inmiddels in volle gang. Uiteindelijk zal Combinatie Scaldis ook het onderhoud van de Nieuwe Sluis op zich nemen als deze gereed is.

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging binnen de civiele techniek? Wij gaan graag met jou hierover in gesprek! Neem contact met ons op.

Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3
Projectbezoek Sluizencomplex Terneuzen3

Contactformulier

Laten we snel kennismaken.

Of je nu uitdagend werk óf de juiste mensen zoekt, het begint met kennismaken. Vul je gegevens in en we nemen snel contact met je op.