Daphne: ‘Blij om iets te betekenen voor mensen met een lager inkomen’

Interview
opzichter dagelijks onderhoud Woonforte Daphne den Otter

Als opzichter dagelijks onderhoud bij Woonforte zet Daphne den Otter zich sinds mei 2022 in voor mensen die het wat minder breed hebben. Benieuwd hoe haar werkdagen bij deze woningcorporatie eruitzien? En wil je meer weten over de technische uitdagingen waar ze dagelijks mee te maken heeft? Wij nemen je mee.

Klaar voor de volgende stap in haar carrière 

Daphne zit niet graag stil. Naast dat ze in mei met haar nieuwe baan bij Woonforte is gestart, heeft ze in dezelfde maand de sleutel gekregen van hun nieuwe huis in Waddinxveen waar ze veel hebben geklust. Ook danst ze twee avonden in de week en onderneemt ze in het weekend veel gezellige activiteiten met vrienden en familie.

Maar hoe is Daphne in de vastgoedsector terecht gekomen? ‘Ik heb Vastgoed & Makelaardij aan de Hogeschool in Rotterdam gestudeerd. Tijdens mijn stage in het derde jaar ben ik bij een makelaar terecht gekomen. Daar ben ik na mijn stage nog 5 jaar in dienst geweest. Vervolgens heb ik ruim 3,5 jaar als technisch opzichter bij MVGM gewerkt, waar ik o.a. mijn technische kennis heb kunnen vergroten. Uiteindelijk was dat een mooi afgesloten hoofdstuk waardoor ik klaar was voor de volgende stap in mijn carrière.’

Je inzetten voor mensen met een lager inkomen

Een LinkedIn bericht van businessmanager Martina bracht Daphne in contact met ELLBRU. ‘Aan de hand van mijn wensen is Martina op zoek gegaan naar een passend bedrijf en vacature. Vrij snel heeft ze mij met Woonforte in contact gebracht, wat meteen goed voelde: meer uitdaging en verdieping t.o.v. mijn vorige functie, veel minder reistijd én werken bij een woningcorporatie. Het is fijn om iets goeds te doen voor mensen die een lager inkomen hebben. Waar ik mensen kan helpen doe ik dat graag, zolang het maar rechtvaardig is. Ik vind het heel goed dat er bij Woonforte meer met het sociale oog wordt gekeken. Er wordt hier vaak verder doorgedacht: als we iets niet kunnen, wat kunnen we dan eventueel wél doen? Kunnen we niet een uitzondering maken in bepaalde situaties? Hierdoor voel je ook meer waardering in je werk. Uiteindelijk is het vaak maatwerk wat je levert. Ook is het goed dat Woonforte de waardering uitspreekt naar collega’s. Blij dat het zo’n goede match is met mijn collega’s, de functie en het bedrijf!’

Daphne neemt ons ook mee in hoe een gemiddelde werkdag eruitziet: ‘Het leukste is natuurlijk dat geen werkdag hetzelfde is. We starten de werkdag altijd op kantoor. Ik check eerst mijn mailbox om eventuele spoed werkzaamheden op te pakken en mails te beantwoorden die zijn binnengekomen. Hoe de verdere daginvulling eruitziet is afhankelijk van de dag: de ene dag hebben we in de ochtend inspectieblokken waarbij je op pad gaat en in de middag administratietijd waarbij je de administratie gaat wegwerken, en de andere dag andersom.

Het uitvoeren van voor- en eindinspecties

Wanneer je op pad gaat doe je inspecties bij de bewoners. Dat kan een voorinspectie of een eindinspectie zijn. Met een voorinspectie leggen we uit wat er van je verwacht wordt. Bijna in alle gevallen zijn de bewoners daar al van op de hoogte en zijn het geen bijzonderheden, maar voor mensen die er heel lang hebben gewoond kan dat prettig zijn. Die hebben door de jaren heen vaak veel dingen aan de woning veranderd, waardoor ze graag willen weten wat ze wel/niet moeten terugbrengen naar de oude staat van de woning. We merken dat dat erg goed ontvangen wordt, dat ze precies weten waar ze aan toe zijn.

Wanneer het een eindinspectie is controleer je welke dingen je hebt afgesproken bij de voorinspectie, en of ze dat in orde hebben gemaakt. Daarna gaan we nog een rondje door de woning met de aannemer om te controleren wat we allemaal gaan uitvoeren. Bij alle woningen wordt een standaardpakket uitgevoerd, vervolgens wordt er gekeken of er nog aanvullende werkzaamheden nodig zijn. Vooral bij lange woonduur of als het wat meer uitgewoond is, volgt er meerwerk.

Hier komt ook veel administratie bij kijken, zoals het verwerken en nakijken van offertes. Indien nodig wordt er toestemming gevraagd aan een leidinggevende of het uitgevoerd mag worden. Het is onze verantwoordelijkheid dat het administratief goed in het systeem wordt gezet. Daarnaast komen er ook reparatieverzoeken binnen, wat je ook in je administratietijd oppakt. Zo ben ik vorige week bij een huurder langs geweest die een klemmende deur had. De aannemer is er dan al geweest, maar komt er niet helemaal uit en wil dan van ons weten: mogen we er wel of niet wat aan doen? Ik ga dan bij ze langs om te kijken wat de situatie is, zodat we zelf kunnen aangeven wat er gedaan mag worden. Reparatieverzoeken ontstaan vaak wanneer dit via de normale aanmeldroute aan de telefoon niet kan worden opgelost en wat dus niet volgens het normale lijstje uitgevoerd kan worden. Dan komt het bij ons terecht en gaan wij het verder oplossen.’

Dagelijks, planmatig en mutatieonderhoud

Het verschilt per wooncomplex of Woonforte alle woningen in eigen bezit heeft of dat het om een deel van de woningen gaat. ‘We hebben de meeste complexen volledig in eigen bezit, waarbij alle woningen van ons zijn. Er zijn ook een aantal complexen wat deels uit verkoopwoningen bestaat, dus waar we met een VVE te maken hebben. Ook werken we met complexen dat wanneer de huur wordt opgezegd het appartement dan aan een koper verkocht wordt.’

Het team ‘dagelijks onderhoud’ heeft dagelijks contact met het team ‘planmatig onderhoud’. De werkzaamheden van team planmatig onderhoud zijn relatief technischer. Zij kijken wat er op het gebied van groot onderhoud nodig is. Dit gaat vaak over grootschalige renovaties (isoleren, kozijnen vervangen etc.) en het installeren van installaties. Daar komen vaak meer technische uitdagingen bij kijken dan bij dagelijks onderhoud. Maar wat wordt er precies onder dagelijks onderhoud gezien? Dat zijn de technische aanvragen op korte termijn. Dit kan van alles zijn; zo kan er bijvoorbeeld iets mis zijn met de keuken of de badkamer. Het gaat hierbij meestal om één huis. Bij planmatig onderhoud daarentegen wordt er van tevoren bedacht wat er binnen een bepaalde periode bij alle huizen gedaan moet worden.

Daphne: ‘Als ik bij een huurder ben en ik kom iets tegen/heb een klacht, informeer ik bij team planmatig onderhoud of er planmatig iets moet worden gedaan of dat ik het individueel moet oppakken. Bij grote renovaties vragen zij ook aan ons of we nog ergens tegenaan lopen waar ze naar moeten kijken. Naast dagelijks onderhoud is ons team ook verantwoordelijk voor mutatieonderhoud. Echter doen wij alleen het technische gedeelte van de mutatie, dus de huuropzegging, de voor- en eindinspectie die erbij hoort en zorgen we dat de woning weer verhuurklaar is. Zodra de aannemer klaar is dragen wij de woning weer over aan de collega's van de afdeling wonen, die hem uiteindelijk gaan verhuren.’

Passend toewijzen van woningen

Sommige bewoners kiezen ervoor om bijvoorbeeld een nieuwe keuken in de woning te plaatsen. ‘Als ze toestemming krijgen voor een nieuwe keuken is er heel duidelijk vastgelegd of ze de keuken wel/niet achter mogen laten. Meestal mogen ze een keuken wel laten zitten, maar dan voeren wij daar geen onderhoud aan uit. Vaak zit zo’n keuken er ook al 20 jaar in. Dan is het voor ons sowieso geen issue, aangezien we hem dan toch al gaan vervangen. In de meeste gevallen krijg je van ons een woning die met een keuken wordt opgeleverd. Als bewoners er zelf voor kiezen om een andere keuken te plaatsen moeten ze die ook zelf betalen. Er zijn wel regelingen om een vergoeding te krijgen als je eruit gaat, maar dan moet je wel aan specifieke voorwaarden voldoen. 

Veel bewoners blijven er heel lang wonen, waardoor ze het belangrijk vinden om er echt hun eigen thuis van te maken. De gemiddelde woonduur is momenteel dan ook vrij lang. Er zijn altijd bewoners die vrij snel weggaan, maar we hebben de laatste tijd ook veel huurders die pas na 30-40 jaar het huis verlaten. Er is natuurlijk een onwijze krapte op de woningmarkt. Daarom vind ik het erg goed dat Woonforte actief bezig is met het passend toewijzen van woningen, dus dat ze goed kijken wat voor type mensen in de vrijkomende woning passen. Een ééngezinswoning zal dus een gezin met kinderen altijd voorrang moeten geven ten opzichte van een alleenstaande. Er zijn ook regelingen voor mensen die verouderen, die al 40 jaar in een ééngezinswoning wonen. Zij kunnen met een speciale regeling naar een appartement verhuizen waar ze voorrang krijgen. Hierdoor komt deze woning weer vrij voor een nieuw gezin. Dat zijn nog eens mooie regelingen!’  

Oplossingen zoeken om bewoners tevreden te houden 

Wat Daphne het allerleukste onderdeel van haar werk vindt? ‘Toch wel de inspecties! Als opzichter moet je lekker “buiten spelen”, dus veel op pad zijn en bij de huurders langs gaan. Dus niet de hele dag op kantoor zitten en juist veel buiten zijn, dat is wat het leuk maakt. Hierdoor kom je ook op veel verschillende plekken en ontmoet je veel mensen.’ 

Maar hoe technisch is de rol van Daphne eigenlijk? Heeft ze vaak met hele technische issues te maken? ‘Mijn technische basiskennis is prima, maar ik moet absoluut nog aan mijn technische kennis werken de komende tijd. Deze technische kennis komt vaak van pas bij klachten van bewoners die niet heel makkelijk op te lossen zijn. Wanneer dingen niet mogelijk zijn ga je toch op zoek naar een andere oplossing om bewoners tevreden te houden. Hier zitten regelmatig technische uitdagingen tussen. Het doorbreken van (draag)muren en schimmel in de woning zijn de meest voorkomende technische issues waar je tegenaan loopt. Wanneer het té technisch wordt bel ik vrij snel bij m’n collega’s aan.’

Persoonlijke ontwikkeling staat bij Woonforte hoog in het vaandel. ‘Ze stimuleren het hier enorm om cursussen/opleidingen te volgen die bijdragen aan je persoonlijke ontwikkeling. Wanneer je laat weten waar je interesse in hebt wordt dat voor je mogelijk gemaakt. Zeker als het binnen de functie past wordt er goed in meegedacht en niet moeilijk over gedaan. Zo hebben we laatst nog met een groepje van de afdeling de training ‘asbestherkenning’ gevolgd. Super interessant én nuttig, aangezien ik hier in de dagelijkse praktijk ook mee te maken heb.’

opzichter dagelijks onderhoud Woonforte Daphne den Otter

Iedereen heeft een dak boven zijn hoofd nodig 

Wat Daphne het meest uitdagende vindt aan de rol? ‘Nee moeten zeggen. Dat is iets wat erbij hoort. Uiteindelijk wil je mensen graag blij maken, daar doe je het voor. Maar dat kan niet altijd. In die gevallen probeer je dan een middenweg te vinden: dit kan niet, maar dat kan wél. Dit probeer je altijd, maar lukt niet in iedere situatie. Dus dat is zeker een uitdaging!’

Maar wat maakt de vastgoedsector uniek en bijzonder voor Daphne? ‘Het is iets wat er altijd is, wat er al heel lang is geweest en wat ook altijd zal blijven. Iedereen heeft een dak boven zijn hoofd nodig. Daarom ben ik blij dat ik daar een bijdrage aan mag leveren. Maar ook de interesse vanuit vroeger speelt mee. Zo heb ik oude gebouwen, musea en kastelen altijd geweldig gevonden door o.a. de culturele bezoekjes op vakantie met mijn ouders.’

Duurzaamheid en innovatieve ontwikkelingen 

Waar Daphne zich nog verder in zou willen ontwikkelen in het vakgebied? ‘Ik vind mijn werk op dit moment erg leuk en voel niet behoefte om te verbreden. Maar als ik iets interessants zie of hoor ga ik daarvoor, net als die asbesttraining die ik kan toepassen in mijn werk. Dat vind ik dan reuze interessant om over te leren. Daarnaast sta ik ook open voor verdieping op het bouwkundige, zodat je nét wat beter weet waar je het over hebt.’

We spreken met Daphne ook over duurzaamheid en innovatieve ontwikkelingen binnen Woonforte. ‘Dat ligt grotendeels bij mijn collega's van planmatig onderhoud. Maar we hebben verschillende nul-op-de-meter-woningen of bijna energieneutrale woningen, dus dat is absoluut onder de aandacht. Zeker bij nieuwbouw is dat echt prioriteit. We zijn dan ook bezig om woningen te verduurzamen die een wat lager label hebben, o.a. door het plaatsen van zonnepanelen. Het verschilt wat we kunnen doen, soms is het een grootschalige renovatie.

Bij collectieve verwarmingsinstallaties merk je dat het er soms oneerlijk aan toe gaat. Zo kan je wel heel duurzaam leven, maar als je daar in je eigen portemonnee niks van terugziet werkt dat ook niet motiverend. Daar liggen nog veel uitdagingen. Zo komen er veel verschillende vragen binnen over o.a. cv-ketels, de aanschaf van warmtepompen, het aanvragen van isolatie en airco’s en het installeren van elektrische laadpalen. Bij het isoleren is het van belang om te kijken of er überhaupt nog iets geïsoleerd kan worden, dus of ze al dubbele beglazing hebben etc. De nieuwbouwwoningen hebben daarentegen label A, waar Woonforte veel focus op heeft. Zo hopen ze in de toekomst steeds meer nul-op-de-meter-woningen op te leveren.’

Binnen 2 maanden bij Woonforte gestart

De samenwerking met ELLBRU heeft Daphne goed ervaren. Martina: ‘In het begin hebben Daphne en ik veel contact met elkaar gehad. Toen Daphne is gestart liep het meteen soepel en deed ze haar werk goed. Nu Daphne over is naar de opdrachtgever hebben we weer meer contact met elkaar gehad.’ Daphne: ‘Na de kennismaking met Martina is het erg snel gegaan. Uiteindelijk zijn het maar 2 maanden geweest tussen de kennismaking met ELLBRU en de eerste werkdag bij Woonforte. Vanaf het moment dat mijn CV met Woonforte werd gedeeld tot aan het tekenmoment was een hele korte periode. Iedere keer als ik een vraag had voor Martina werd het duidelijk uitgelegd en werd er uitgebreid de tijd genomen, erg fijn! Ook weet ik dat als er wat zou zijn in de tussentijd dat ik altijd aan de bel kan trekken, dat is wel een geruststelling. Ik zou het een ander zeker aanraden om via ELLBRU te werken. Het is erg goed bevallen!

Wil jij ook graag werken in een uitdagende omgeving waar jouw expertise het verschil maakt? Neem contact met ons op.

Contactformulier

Laten we snel kennismaken.

Of je nu uitdagend werk óf de juiste mensen zoekt, het begint met kennismaken. Vul je gegevens in en we nemen snel contact met je op.