Bouwkundig talent: hoe vind en bind je ze?

Actueel
Bouwkundig talent aantrekken 10 DO’s & DON'Ts

Een toenemende vraag naar modelleurs, technisch tekenaars en BIM-specialisten binnen de architectenbranche. De vraag is: hoe vind je ze? En hoe houd je ze vast? Wij verklappen enkele kneepjes van ons vak in het vakblad De Architect.

Dankzij de aantrekkende (bouw)markt groeit bij veel architectenbureaus de vraag naar bouwkundig ingenieurs. Op projectbasis of voor een langere periode worden BIM modelleurs en bouwkundig tekenaars gezocht. De meeste bureaus werken met een flexibele schil, 80% van het personeel is in dienst en 20% wordt op projectbasis ingehuurd. Op deze manier kun je als bureau inspelen op de veranderende werkvraag, waardoor je voorkomt dat je als bureau onnodig risico loopt door te veel personeelskosten.

ELLBRU is een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in de tijdelijke inzet van ingenieurs en technisch specialisten in o.a. de architectenbranche. Wanneer je ze belt met een kennis- en capaciteitsvraagstuk, dan staat de volgende dag de juiste professional bij je op de stoep. Businessmanager Joost vertelt dat dit mogelijk is doordat ze aan de lopende band contact hebben met bouwkundigen.

Per week spreekt hij er 20 tot 30 over waar ze aan werken, wat hun ambities zijn en of ze open staan voor nieuwe uitdagingen. Hij weet precies wie waar en wanneer beschikbaar is. Veel van de bouwkundigen die Joost spreekt, zijn young professionals die aan het begin van hun carrière staan. Enerzijds zijn ze makkelijk te vinden, doordat ze veel gebruik maken van sociale media. Aan de andere kant pakken zij het werk (o.a. de tekensoftware) snel op, omdat ze zijn opgegroeid met de technologie en al de nodige stage-ervaring hebben. Ze behoren tot de generatie Y, ook wel de millennials genoemd. Millennials hebben een eigen visie op werk en vereisen een specifieke benadering. Samen met Joost heeft Merel Pit een lijstje met 10 DO’s en DON’Ts opgesteld wanneer je als architectenbureau op zoek bent naar bouwkundig talent.

DO: Wees vindbaar en zichtbaar

Een architectenbureau heeft doorgaans geen tijd om een netwerk van beschikbaar bouwkundig talent up to date te houden. Dan is het belangrijk dat talent jou kan vinden. Allereest via Google. Een goede website is dan ook de basis. Vervolgens is het belangrijk dat je zorgt voor publicaties, zodat ze met je in aanraking komen en zien waar je mee bezig bent. Het liefst werkt bouwkundig talent - net als een architect - mee aan gave, uitdagende projecten.

DO: Ga informeel in gesprek

Wees aanwezig waar bouwkundig talent zich bevindt: op LinkedIn, evenementen van studieverenigingen en bijvoorbeeld BIM-congressen. En ga met ze in gesprek. Het talent dat je spreekt, is misschien niet per direct beschikbaar, maar over enige tijd wellicht wel. Dan zijn ze al bekend met jouw bureau en is de drempel lager om je te benaderen. Bovendien zijn studenten vaak op zoek naar goed stageadressen.

DO: Onderscheid je op de werkcultuur

Als architectenbureau kun je je onderscheiden van de heersende werkcultuur. Om bouwkundig talent aan te trekken is het belangrijk dat je laat zien hoe het is om bij jou te werken. Als je bijvoorbeeld een platte organisaties runt waarbij iedereen in dezelfde ruimte zit, geef je een onderscheidend signaal af. Een foto van je bureau zegt dan heel veel. Ook willen jonge professionals graag weten bij wie ze komen te werken en hoeveel mensen in dienst zijn. Zet daarom je team met naam en functie op je website. Een beschrijving van de werkdag van een van je teamleden werkt inspirerend.

DO: Bied de eerste jaren ruimte voor ontwikkeling en daarna een normaal salaris

Young professionals vinden de eerste jaren mogelijkheden om zich te ontwikkelen en te groeien belangrijker dan een hoog salaris. Trek ze aan door het aanbieden van talentprogramma’s of opleidingsmogelijkheden. Maar ook de belofte dat ze mogen werken aan diverse projecten en nieuwe skills leren, kan ze over de streep trekken. Daar willen ze best salaris voor inleveren. Anders is het wanneer ze zich gaan settelen, een hypotheek afsluiten en kinderen krijgen. Dan is een stabiel en marktconform inkomen doorslaggevend.

DO: Geef vertrouwen en beoordeel op prestaties

Young professionals vinden het onzin om voor tandartsbezoek een middag vrij te nemen. Ze maken hun uren toch wel, want ze streven ernaar om kwaliteit af te leveren. Het werkt voor hen dan ook niet om afgerekend te worden op aanwezigheid. Ze werken het liefst op basis van vertrouwen en willen worden beoordeeld op hun prestaties.

DON’T: Verzuim niet te reageren op sollicitaties

Er zijn veel bureaus die niet de moeite nemen om te reageren op sollicitaties. Daarmee geef je echter een negatief signaal af, wat slecht is voor je reputatie. Het kan in de toekomst immers voorkomen dat je diegene wel nodig hebt en dan zal hij of zij niet staan te popelen om bij je aan de slag te gaan. Het is maar een kleine moeite om een antwoord – eventueel in de vorm van een standaard e-mail - te sturen.

DON’T: Vergeet niet om ervaring te toetsen

Om er zeker van te zijn dat iemand ook werkelijk de skills bezit die je zoekt, is het handig om samen met een ervaren kracht een duidelijke rolomschrijving op te stellen. Op basis hiervan ga je met de kandidaat in gesprek. Vervolgens kun je na instemming van de kandidaat referenties nabellen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan op de werkvloer, bijvoorbeeld tijdens een enorme deadline.

DON’T: Verzuim niet te investeren in je flexibele schil

Als architectenbureau loont het om te investeren in een duurzame relatie met de mensen en bedrijven die je kunt inzetten voor je flexibele schil. Het is aan te raden dat deze schil bestaat uit diverse partijen, zoals zzp-ers, concullega ‘s en detacheerders.

DON’T: Verwacht niet dat ze blijven

Millennials weten dat er meer in het leven is dan werken alleen. In het begin van hun carrière zijn ze bereid om risico’s te lopen. Zo wil veel bouwkundig talent na afronding van de opleiding de eerste jaren bij zoveel mogelijk bureaus ervaring op doen en daarnaast zoveel mogelijk van de wereld zien. Wanneer je als bureau ze hiervoor de ruimte wil geven, spreek dat dan uit of zet het zelfs op je website. Dan heb je een streepje voor op andere bureaus.

DON’T: Vestig je niet op een onbereikbare locatie

Het kostbaarste bezit van millennials is tijd. De tijd die ze nodig hebben om op hun werk te komen, kunnen ze beter gebruiken. Bijvoorbeeld om te sporten, te koken of de kinderen op te halen van school. Ook reizen ze het liefst met het openbaar vervoer naar hun werk. In de file staan is al helemaal zonde van hun tijd. Een bureau met een korte ov-reisafstand wint het daarom al snel van een bureau op een achteraf bedrijventerreintje dat alleen goed met de auto bereikbaar is.

Hulp nodig bij het zoeken naar bouwkundig talent? Neem contact met ons op.

Verschenen in: De Architect Business, ed. 3 2016

Contactformulier

Laten we snel kennismaken.

Of je nu uitdagend werk óf de juiste mensen zoekt, het begint met kennismaken. Vul je gegevens in en we nemen snel contact met je op.